سيستم كنترل هوشمند تقاطع‌ها(Prodyn)

اين سيستم، يكي از سيستم‌هاي كنترل هوشمند ترافيك مي باشد كه توسط وزارت راه و حمل و نقل فرانسه طراحي و ساخته شده است. روش عمل سيستم prodyn به اين صورت مي باشد كه جهت ايجاد هماهنگي بين چراغ‌هاي مجموعه‌اي از تقاطع‌هاي وابسته به هم، كنترل كننده موجود در يك تقاطع نتايج ناشي از حجم ترافيك عبوري را مدل سازي نموده و از طريق ارتباط (كابلي يا مخابراتي) با كنترل كننده تقاطع پايين دست ( با فاصله حداكثر 300 متر ) اطلاعات را به آنجا انتقال مي دهد و كنترل كننده مقصد ، از اطلاعات رسيده براي پيش بيني ميزان ورود وسايل نقليه و در نتيجه زمان بندي چراغ استفاده مي نمايد.

شناسگرهاي به كار رفته در اين سيستم دو دسته مي باشند ( در هر باند) . اولين شناسگر  نزديك خط توقف و دومي به فاصله سه برابر فاصله شناسگر اولي از خط توقف تعبيه مي شود. معمولاً از شناسگر دوم براي تخمين طول و حجم صف استفاده مي شود. همچنين مي توان از شناسگرهاي مياني براي تصحيح محاسبات و پيش گويي عملكرد سيستم در مواقعي كه در محدوده بين شناسگرها پراكندگي جريان باشد، استفاده كرد. سيستم prodyn اطلاعات و پارامترهاي ورودي را هر 5 ثانيه يك بار از شناسگرها دريافت مي كند و پس از تجزيه و تحليل بهترين استراتژي را انتخاب مي نمايد. همچنين براي 5 ثانيه بعدي وضعيت تشكيل صف و تغييرات طول صف را توسط تخمين بيژ حدس مي زند و وضعيت چراغ را براي مدت زمان 75 ثانيه انتخاب مي كند. در نتيجه با استفاده از برنامه ريزي پوياي مستقيم بهينه ترين طول سيكل را به منظور كاهش تاخير انتخاب مي نمايد ( هدف اصلي ) . به عبارت ديگر prodyn يك سيستم كنترل ترافيك شهري داراي قابليت كنترل بهنگام ( real time ) مي باشد كه در آن بهينه سازي بر اساس الگوريتم برنامه ريزي پوياي مستقيم انجام مي شود. ورودي هاي يك تقاطع طوري كنترل مي‌شوند كه مسير اصلي منتهي به تقاطع هاي بعدي بيشترين ظرفيت عبوري و در عين حال كمترين تاخير متوسط براي هر وسيله نقليه و كمترين اشباع در شبكه را داشته باشد. اين شيوه عمل خود به خود موجب كنترل بهتر پارامترهاي offset و طول سيكل و زمان فازها مي گردد.

با توجه به اين كه سيستم prodyn يك سيستم كنترل ترافيك پيشرفته جهت هماهنگ نمودن چندين تقاطع با هم مي باشد بنابراين نتايج عملكرد الگوريتم در سطح يك تقاطع منفرد چندان درخور توجه نمي باشد و اين نارسايي مي تواند به علت وابستگي جريانهاي ترافيكي يك تقاطع به تقاطع هاي مجاور باشد. البته هر چه اين وابستگي كمتر باشد عملكرد آن تقاطع بهتر خواهد بود. لازم به ذكر است كه اطلاعات مورد نياز جهت فرآيند بهينه سازي براساس يك سري اطلاعات لحظه اي  و نيز يك سري اطلاعات جمع آوري و متعادل شده از اندازه گيري هاي قبلي تهيه ميگردد.

اطلاعات دريافتي از شناسگرها عبارتند از:

–   در صد و حجم حركات عبور مستقيم و گردش ها و حجم تقاضا

–   سرعت آزاد در هر مسير

–   نرخ جريان اشباع

–   سرفاصله حركات گردش به چپ

–   كل حجم عبوري از تقاطع

بدين ترتيب سيستم prodyn يك سيستم نيمه هوشمند است كه با استفاده از مدل سازي رياضي و برنامه ريزي پويا، عمليات بهينه سازي را انجام مي دهد. معيار بهينه سازي اين سيستم ، كاهش تاخير و بهينه سازي ضمني offset است . نحوه ارتباط اين سيستم در تقاطعها به صورت غير متمركز مي باشد و ارتباط با تقاطعهاي ديگر به صورت تدريجي برقرار مي شود و به همان صورت با آنها هماهنگ مي‌گردد.

منبع:itsiran

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Del.icio.us :: Digg :: Friendfeed :: Twitthis :: Facebook :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

بیان دیدگاه